Esther Walda-Wijnberg, leerkracht bovenbouw De Caleidoscoop “De lat ligt hoog, maar de lesmethode is hier niet de baas”
Meteen tijdens het eerste gesprek merkte ik dat de lat hoog ligt, op een positieve manier. Je wordt aangemoedigd kwaliteit te bieden, opleidingen te volgen en jezelf te ontwikkelen.
Je doet hier als leerkracht veel meer dan je lessen geven in je eigen klas. Schoolleider en collega’s stimuleren je echt om je vakmanschap te tonen en ook onderwijsinhoudelijk bezig te zijn. Het verbeteren en vernieuwen van het leren krijgt veel aandacht. Zo volg ik nu de opleiding Leren en innoveren en ik kom geregeld op andere scholen. En we werken samen in professionele leergemeenschappen (PLG’s). Dat zijn werkgroepen met teamleden vanuit de verschillende scholen, bijvoorbeeld op het gebied van technisch lezen, Jonge Kind of ICT.
De duidelijke visie op onderwijs van CNS Ede spreekt mij aan en tegelijk wordt dat echt niet van bovenaf bepaald. In je team geef je er eigen woorden aan. We staan voor kwaliteit en resultaat. We analyseren wat we doen om ook steeds te kunnen bijstellen en verbeteren. Niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel. Hoe voelen de kinderen zich en wat kunnen we als team nog meer bijdragen aan hun leren en welbevinden?
Je werkt natuurlijk naar bepaalde doelen toe, de lat ligt hoog, maar de lesmethode is hier niet de baas. Je houdt de regie over je les. Vanuit vertrouwen en vakmanschap.
Als leerkracht ben je hier voor elk kind een rolmodel. Dat is ook waarom ik leerkracht ben. Omdat ik voel dat dit van binnenuit komt en veel verder gaat dan een beroep. Het is helemaal wie je bent als persoon. Dat hangt zo samen met goed onderwijs geven, met vertrouwen in jezelf en in je collega’s, in verbinding met de kinderen.
De lijntjes zijn hier kort. Je weet bij wie je terecht kan. Zowel bij de stichting als bij andere scholen. Alles is goed geregeld. Je hoort vaak dat leerkrachten naast de lesuren nog veel tijd stoppen in allerlei overleg. Hier is dat anders. Wij hebben geen vergaderingen over dat de fietsen verkeerd staan. Wij vergaderen alleen onderwijsinhoudelijk in de professionele leergemeenschappen.
We hebben zo’n leuk team. We zijn geen familie, maar wel heel saamhorig. Met een goede balans tussen persoonlijk, gezelligheid en werkinhoudelijk. Vitaliteit is steeds een belangrijk onderwerp bij ons. We gebruiken GoodHabitz, een online platform waarin je cursussen en trainingen kan volgen gericht op je persoonlijke ontwikkeling en effectiviteit. Ik deed laatst bijvoorbeeld modules over plannen en over balans in werk en privé. Heel handig!
Ik ervaar veel vertrouwen én verantwoordelijkheid in het team en vanuit de directie. Dat leeft in de school, van leerkrachten naar kinderen, van de kinderen naar elkaar en naar zichzelf. In de omgang met elkaar en met de ouders. Verantwoordelijkheid draag je hier voor je klas en zeker ook in de professionele leergemeenschappen.
Dat klinkt misschien zwaar, maar je bent echt verantwoordelijk voor het uitdenken en ontwikkelen van nieuwe manieren van leren en hebt daar het vertrouwen voor gekregen van je directie. Ik vind dat mooi.
Dit samen een lerende organisatie zijn. Ik denk dat we ons daarmee wel onderscheiden als CNS Ede. Dit is heerlijk werken. We bouwen met ieders talenten aan goed onderwijs voor de generatie van morgen. Doe jij mee?”