Identiteit
Onze kernwaarden zijn: vertrouwen, verantwoordelijkheid, verbinding en vakmanschap. CNS Ede en haar scholen laten zich voor deze waarden inspireren door de Bijbelse bron en het leven van Jezus. Hierin horen we namelijk dat ieder mens waardevol en gelijkwaardig is.
Met deze kernwaarden en inspiratiebron werken we aan kwalitatief goed onderwijs. Dat is onderwijs dat kinderen uitnodigt een persoonlijke identiteit te ontwikkelen en medeverantwoordelijk te zijn voor maatschappelijke ontwikkelingen.
Vanuit die waarden maken we werk van levensbeschouwelijke burgerschapsvorming. Dat betekent dat we onze leerlingen stimuleren elkaar te ontmoeten, anderen beter te leren kennen en diversiteit te omarmen. Om zo een open blik naar de maatschappij te hebben en je te kunnen inleven in de ander.
Ook ondersteunen wij hiermee iedere leerling in haar/zijn persoonlijke ontwikkeling tot een zelfbewuste, veerkrachtige wereldburger. Zo kunnen leerlingen nu en in de toekomst een waardevolle bijdrage leveren aan onze maatschappij.
Levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs neemt op al onze scholen een belangrijke plek in. Juist ook met dit onderwijs dragen wij de christelijke identiteit van onze stichting en scholen uit en geven we vorm aan de burgerschapsvorming van leerlingen.
Daarom vertellen wij verhalen uit verschillende levensbeschouwelijke bronnen, zingen we liederen en vieren we christelijke feesten. Over de levenservaringen in deze bronnen en feesten gaan we open en nieuwsgierig het gesprek aan met de leerlingen en met collega’s en ouders/verzorgers. Daarbij besteden we ook aandacht aan gebruiken en rituelen uit andere levensbeschouwelijke tradities.
Aansluitend bij de kerndoelen burgerschapsonderwijs brengen we kinderen in aanraking met verschillende perspectieven, levenswijzen en levensbeschouwelijke tradities, zoals herkenbaar binnen en buiten de school. Over deze verschillen oefenen de leerlingen in het voeren van een open dialoog zodat zij gestimuleerd worden met kennis en begrip zich te verhouden tot andersdenkenden en mensen met een andere levenswijze.