Studiedag Duurzame schoolontwikkeling

Begin januari kwamen alle directeuren en kwaliteitscoördinatoren van CNS Ede bijeen voor een inspirerende dag rondom het thema duurzame schoolontwikkeling. Dit onderwerp sluit goed aan bij de ambitie om CNS verder te ontwikkelen als lerende organisatie. Maar waarom vinden we dit belangrijk?

Al jarenlang lopen de Nederlandse onderwijsresultaten achter. Maar waar gaat het mis? We weten dat we geen domme leerkrachten of leerlingen hebben. De oorzaak moet dus liggen aan de structuur waarin er gewerkt wordt. Er is al veel onderzoek gedaan naar dit thema. Een voorbeeld is het onderzoek naar de Michaela School in Engeland. Gelegen in een achterstandswijk, maar mét hoge resultaten. Wat blijkt? Scholen die functioneren als professionele leergemeenschap presteren over het algemeen beter.

Duidelijke visie

Een professionele leergemeenschap betekent dat er vanuit een duidelijke visie wordt gewerkt. Leerkrachten leren met en van elkaar en voelen zich verantwoordelijk voor alle leerlingen op school. Tijdens deze studiedag is er onder andere gefocust op een achttal hefbomen voor duurzame schoolontwikkeling. Denk hierbij aan: werken vanuit een normatief visiekader, herpositionering en herwaardering van het vak van de leraar, en continue professionalisering.

Dit is nog maar een kleine greep uit deze leerzame dag. Ook zijn de rol van de directeur, leerkracht en kwaliteitscoördinator besproken. Daarnaast is er gefocust op leerteams. Hoe pakken we dit aan en hoe weten we wat de leerlingen moeten leren?

Deze dag heeft ons laten zien hoe belangrijk een duurzame schoolontwikkeling is. En niet alleen belangrijk, ook haalbaar. Door samen te werken aan een professionele leergemeenschap kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs naar een hoger niveau tillen!