Derk Harlaar, invalleerkracht bij CNS Ede: “Groei en kennisdeling staan merkbaar centraal“
“Ik doe graag verschillende dingen. Voordat ik invalleerkracht werd bij CNS Ede werkte ik als docent in het buitenland. Daarna in Nederland als docent in het VO en MBO en leerkracht PO via een detacheringsbureau. Nu combineer ik invalwerk met mijn functie als parttime beheerder van een kerk in Arnhem. Rond uitvaarten en kerst vraagt dat flexibiliteit en dat is goed bespreekbaar.
De Plataan in Bennekom is mijn stamschool. Daar sta ik op groep acht en dat wissel ik af met groep zeven en drie. CNS Ede zet bewust invalleerkrachten in zodat collega’s zich kunnen bijscholen. Dit draagt bij aan een sterke onderwijscultuur. Want doordat ik er ben, kan de leerkracht van groep acht tijd en aandacht geven aan levelwerk met haar leerlingen. De beide andere leerkrachten zijn, terwijl ik voor de klas sta, bezig met hun taken als reken- en taalspecialist.
Voorheen werkte ik in een landelijke invalpool, maar ik zocht iets dichterbij huis. Zo kwam ik bij CNS Ede. Vanaf dag één voelde ik me hier thuis. Elke school heeft een eigen karakter, maar allemaal werken ze bewust aan hun protestants-christelijke identiteit. Dit maakt het werk afwisselend, vertrouwd en dynamisch.”
Sterk leiderschap en onderlinge verbondenheid
“Het stafbureau en de bestuurder bieden duidelijke steun aan de schoolleiders en teams. Dat merk ik wel. Mensen kennen elkaar goed en versterken elkaar. Scholen staan niet los van elkaar, maar werken juist samen. Die betrokkenheid zie je ook terug in de manier waarop conciërges en andere medewerkers soms tussen scholen worden uitgewisseld. Het voelt echt als een hecht team waarin mensen elkaar helpen bij nieuwe uitdagingen zoals verhuizingen en verbouwingen. Zo’n sterk gemeenschapsgevoel vind je echt niet overal, maar hier dus wel.”

Professionalisering en ontwikkeling
“Leerkrachten die zich willen ontwikkelen, krijgen hier de ruimte en tijd voor. Het is bijzonder dat CNS Ede bereid is om invalleerkrachten in te zetten zodat collega’s zich kunnen specialiseren. Groei en kennisdeling staan merkbaar centraal.
Als invalleerkracht doe ik niet standaard mee aan alle ontwikkeltrajecten, maar ik ben wel betrokken bij studiedagen, zowel die van de individuele school en dit jaar ook bij de jaarlijkse studiedag.”
De uitdaging van invalwerk
“De werkdruk van een invalleerkracht is anders dan bij een vaste leerkracht. Ik grap wel eens dat één dag invalwerk meer energie kost dan vier dagen vast op een groep. Deels is dat waar en tegelijk is mijn takenpakket beperkter. Ik draag niet de volledige verantwoordelijkheid voor een eigen klas, wat mij ruimte geeft. Want het werken met een vaste groep geeft energie, maar het kost ook veel. Dat onderschatten mensen vaak. Nu kan ik observeren en signaleren. In sommige periodes van mijn leven past dat beter bij mij.”
Waarom flexwerken bij CNS Ede?
“Voor mij is de flexibiliteit een groot voordeel. En elk uur dat ik werk, maakt een verschil: ik vul een gat op, zodat collega’s zich kunnen ontwikkelen. Daar wordt ons onderwijs als geheel beter van. Dit geeft mij veel voldoening.
Bovendien is invallen een mooie kans om in verschillende ‘keukens’ te kijken. Ben je je aan het oriënteren op de volgende stap in je loopbaan? Of heb je tijdelijk wat meer ruimte nodig voor andere zaken of taken in je leven? Dan is dit een ideale manier om betrokken te blijven bij het onderwijs. Ik vind flexwerken bij CNS Ede een waardevolle en inspirerende manier van werken.”
